Panevėžiečiams – išskirtinis koncertas su žvaigžde

Panevėžiečiams – išskirtinis koncertas su žvaigžde

Panevėžio muzikinis teatras ruošia tikrą staigmeną muzikos gurmanams.

Pirmą kartą Panevėžyje programą rengia garsus estų dirigentas, Estijos valstybinės premijos laureatas, daugelyje Europos šalių koncertuojantis Erkis Pehkas. Jau vasario 24-ąją dirigentas pasirodys su Panevėžio muzikinio teatro orkestru.

„Šis koncertas gal ir nebus įprastas Panevėžio publikai, tačiau neabejotinai įsimintinas“, – duodama interviu intriguoja teatro direktorė Kotryna Nekrošiūtė.

Muzikinio teatro orkestras su maestro iš Estijos Erkiu Pehku rengia koncertą kaip dedikaciją laisvei: vasario 24-ąją Estija švenčia Nepriklausomybės dieną, o Ukraina pažymi tebesitęsiančios kovos už savo laisvę metines. Gerbiama Kotryna, kaip kilo mintis imtis bendro projekto su E. Pehku? Kas ir kaip inicijavo šį koncertą?

Erkį Pehką su Lietuva ir jos menininkais sieja gražūs kūrybiniai ryšiai, jis ne vienerius metus bendradarbiauja su Kauno muzikiniu teatru, o pirmasis maestro vizitas Panevėžyje įvyko dar pernai lapkritį.

Mūsų pirmas pokalbis vietoj planuoto pusvalandžio užtruko kelias valandas. Dirigentui Panevėžio muzikinis teatras pasirodė įdomus daugeliu aspektų, bet pirmiausia kaip tam tikrame kūrybinių pokyčių kelyje esantis ir ambicijų bei nemažą kūrybinį potencialą turintis teatras.

Kalbėjomės apie ateities planus, bendrus pastatymus, tačiau nuo ko nors juk reikia pradėti, tad sutarėme pirmai pažinčiai su mūsų orkestru parengti ambicingą ir labai gražią simfoninės muzikos programą, apimančią trijų šalių kompozitorių kūrybą, ir koncertą dedikuoti laisvei.

Kotryna Nekrošiūtė. P. Židonio nuotr.

E. Pehkas yra vienas žymiausių Estijos dirigentų, dirbęs Estijos nacionalinėje operoje, Estijos valstybinės premijos laureatas, šiuolaikinę ir klasikinę užsienio ir estų kompozitorių muziką populiarinantis daugelyje Europos šalių. Kaip pavyko prikalbinti maestro pasirodyti su mūsų Muzikinio teatro orkestru?

Jau per pirmą pokalbį Erkis prasitarė, kad jei Estijoje būtų toks teatras kaip Panevėžyje, jam būtų įdomiau ir prasmingiau kurti mažesniame mieste, prisidėti prie pokyčių ten, kur jie ypač reikalingi. Mūsų požiūriai šiuo klausimu sutapo – ir aš matau prasmę dirbti ten, kur galbūt sudėtingesnės sąlygos, kur kyla nemažai iššūkių, tačiau profesionalusis menas, jo įvairovė, ne vien atvežtinė, bet ir vietos kūryba yra reikalingi ir svarbūs visai kultūros ekosistemai ne mažiau nei sostinėje ar didžiuosiuose miestuose.

Turime kuo didžiuotis, turime palaikyti savo kolektyvus ir augti. O tai įmanoma tik keliant sau vis didesnius tikslus ir jų siekiant. Labai tikiu Muzikinio teatro žmonėmis, galbūt tai ir neleido suabejoti E. Pehkui gavus pasiūlymą surengti šį koncertą.

Kaip orkestrui ir dirigentui pavyksta suderinti savo laiką? Kaip vyksta repeticijos?

Šis laikas labai užimtas tiek teatro orkestrui, tiek pačiam dirigentui, tačiau sėkmingai susiklosčius aplinkybėms pavyko suderinti ir repeticijas, ir koncerto datą. Mes siekiame Muzikinio teatro ir kartu Panevėžio kultūrai suteikti daugiau tarptautiškumo, platesnių kontekstų, o tai įmanoma tik bendradarbiaujant su stipriais profesionalais.
Galima sakyti, kad Erkis orkestrą „jaukinosi“ po truputį – buvo atvykęs pasiklausyti spektaklio „Vienos kraujas“, kruopščiai rinkome programą, kuri būtų ir auginanti, bet ir įveikiama.

Iki pirmosios repeticijos visiems buvo šiek tiek nerimo. Tai natūralu, kai darai ką nors nauja. Tačiau dabar matau tikrai produktyvų, įkvepiantį ir visus sutelkiantį kūrybinį procesą. O toks ir buvo svarbiausias tikslas, kurio rezultatais bus smagu dalytis ir su publika.

Kokį įspūdį E. Pehkui padarė Muzikinio teatro orkestras? Ar tai pirmasis šio dirigento pasirodymas Panevėžyje?

Kaip minėjau, E. Pehkas nuolat bendradarbiauja su Kauno muzikiniu teatru, sausio viduryje dirigavo Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui, o Panevėžyje programą rengia pirmą kartą. Džiugu, kad atsiduriame tokiame solidžiame kontekste.

Dirigento įspūdžiai po pirmųjų repeticijų realistiškai optimistiški, viskas vyksta sklandžiai, dirbama susitelkus ne tik į rezultatą – pats procesas teikia gerų impulsų. Erkis – tikras profesionalas, įkvepiantis menininkas, šiltas žmogus, gebantis suvienyti kolektyvą produktyviam darbui.

Erkio Pehko ir Muzikinio teatro orkestro rengiamos programos dauguma kūrinių Panevėžyje skambės pirmą kartą. P. Židonio nuotr.

Papasakokite plačiau apie rengiamą koncertą. Kokie kūriniai atspindės laisvės temą? Kaip buvo sudaryta programa, kaip parinkti kūriniai?

Programą pirmiausia siejome su koncerto tema – laisvės, nepriklausomybės idėjomis. Stengėmės trijų Baltijos šalių įvairių laikotarpių kompozitorių kūrinius sujungti į vientisą muzikinį potyrį, kuris įtrauktų klausytoją nuo pirmos koncerto minutės.

Kitas labai svarbus aspektas – teatro orkestro repertuaras, kuriame dėl istoriškai susiklosčiusių aplinkybių (orkestro ištakos – kamerinis orkestras) visiškai nebuvo simfoninės muzikos. Taigi ši programa yra didelis žingsnis ir orkestro kokybės auginimo prasme, nes akompanuoti solistams, groti orkestro ložėje spektaklių metu ir pasirodyti scenoje su simfoninės muzikos programa – labai skirtingi dalykai.

Negalima nepaminėti ir to, kad dauguma kūrinių Panevėžyje skambės pirmą kartą.

Klausytojai išgirs M. K. Čiurlionio ir jo amžininko estų kompozitoriaus H. Elerio simfonines poemas, vieną žymiausių A. Parto kūrinių „Spiegel im Spiegel“, taip pat specialiai mūsų orkestrui esto M. Kolaro aranžuotą siuitą iš muzikos kino filmui „Vardai marmure“.

Šis koncertas gal ir nebus įprastas Panevėžio publikai, tačiau neabejotinai prasmingas ir įsimintinas, tad nuoširdžiai kviečiame ne tik paminėti reikšmingas datas, bet ir palaikyti savo miesto kūrėjus. Mums šis palaikymas labai svarbus ir reikšmingas patvirtinimas, kad pastangos pristatyti aukšto lygio menininkus ir ambicingą programą yra vertinamos ir reikalingos.

Ačiū už pokalbį.

P. Židonio nuotraukos

Galerija

 

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų