– „Stounerio“ neskaičiau, bet tai tikriausiai labai gera knyga. Palyginimai galimi visada. Kyla tik klausimas, ką jie domina. Kas lygina? Kokiu tikslu? Galų gale meno kūrinys turėtų būti savipakankamas.
– Taip, manau, kad kiekvieno žmogaus gyvenimo istorija verta romano. Kiekvieno žmogaus kiekviena gyvenimo akimirka visada verta būti sugauta, aprašyta, sudainuota, nutapyta, nufotografuota arba iškalta akmenyje. Menas visuomet suranda galimybių, kaip banaliai atrodančius dalykus nušviesti ir suteikti jiems iki tol nesuvoktos vertės, sielos.
Kiekvienas mūsų galėtų būti Andrėjas Egeris. Toks žmogus galėjo gyventi iš tikrųjų. Šiuo atveju jis yra kalnų žmogus, nes aš pažįstu kalnus, ir tiek. Ir jis anaiptol nėra herojus. Tiksliau, herojus tiek pat, kiek ir bet kuris kitas žmogus. Daugelis gyvenime susiduriame su tokiais dalykais kaip liga, skyrybos, netektis, mirtis, vis dėlto retas kuris save dėl to vadina herojumi.
– Psichologija nesuteikia beveik jokių atsakymų. Ji tik kelia klausimus. Tačiau tai irgi yra vertinga.
– Egeriui padeda grynas tikėjimas. Jis neturi nieko bendro su Dievu ar religija. Egeris tiki gyvenimu ir savimi. Vis dėlto labiausiai jis pasikliauna akimirka. Jis nekovoja su likimu, vis dėlto nėra ir fatalistas. Jis ne visada laimingas, bet stengiasi apsieiti su tuo, ką gauna. Net jeigu tai ir baisūs dalykai. Visoje ilgo gyvenimo beprotybėje jis įprastai vis randa galimybę būti patenkintas. Manau, tai yra daugiau, nei galima norėti.
– Man vaikystėje nustatytas sunkus regėjimo sutrikimas, todėl Vienoje lankiau aklųjų mokyklą. Būdamas vaikas gyvenau savo mažame pasaulyje. Galbūt todėl man labiau patinka rašyti. Tai labiau susiję su internalizacija (psichoanalizės sąvoka, reiškianti kitų žmonių požiūrių, vertinimų perėmimą, superego formavimosi mechanizmą, – IQ past.). Vaidindamas turi išdidinti savo internalizacijas, padaryti jas matomas, o tai niekada nebuvo mano stiprioji pusė. Kai tik vaidindavau teatre, man būdavo taip gėda, jog norėdavau, kad sienos mane prarytų. Su kinu buvo kitaip: jausdavausi apsaugotas tylaus kameros diskretiškumo.
Menas visuomet suranda galimybių, kaip banaliai atrodančius dalykus apšviesti ir suteikti jiems iki tol nesuvoktos vertės, sielos.
To, kad prastai matau, gėdijuosi iki šiol. Kitų žvilgsniai man atrodo apnuoginantys žmogų. Žiūrėjimas vienas kitam į akis yra giliausia įmanoma intymumo išraiška. Tai gali būti nuostabus dalykas, bet gali būti ir siaubingas. Kartais – ir viena, ir kita tuo pat metu.
– Nes esu darbininkų vaikas. Man rašymas yra sunkus darbas. Panašus į medžio skaptavimą ar akmens kaldinimą.
– Pastangos galvoti ne per daug, bet ir ne per mažai. Mažiau rašyti. Rašyti lėtai. Likti paprastam. Ir dėmesingam. Su nauja knyga rašyti lengviau netampa. Jei atrodo, kad jau supranti, kaip reikia rašyti, tai pavojinga. Jei rašyti būtų lengva, nebūtų nieko ypatingo.
– Kiekvienas turi rasti savo kelią. Mokyklų būna gerų ir prastų, kaip ir visi kiti dalykai gyvenime. Esu lankęs scenaristikos seminarus, jie buvo tikrai geri. Reikėjo išmokti keletą technikų. O dėl literatūros ir jos mokymo būčiau skeptiškesnis. Tačiau gerųjų jokia mokykla nesulaužys.
– Man tai nerūpi. Viskas leidžiama, kas yra kokybiška. Leidžiama būti ir sentimentaliam. Leidžiama ir svetainėje pasistatyti kičinę vazą, nors to ir nedarau.
———
Gimė 1966 m. Vienoje, gyvena Berlyne.
2014 m. Vokietijoje išleistas romanas „Visas gyvenimas“ – penktoji R. Seethalerio knyga – tapo bestseleriu.
2015 m sukūrė epizodinį vaidmenį Paolo Sorrentino filme „Jaunystė“.
2016 m. „Visas gyvenimas“ nominuotas Bookerio premijai.